Przejdź do treściPrzejdź do nawigacji
f7e259206360cd5ba9a1cef3a759115f

Katrin Zytomierska. Clean eating

Pole wyszukiwania
Polskie superowoce w akcji
Polskie superowoce w akcji

Polskie superowoce w akcji

Co warto teraz jeść, by najlepiej wykorzystać dobroczynne właściwości sezonowych owoców?

Polskie superowoce w akcji

Mango, kiwi a może banan? To oczywiście doskonałe i wartościowe źródła witamin i wartości odżywczych, warto wybierać te z certyfikatem eko i uzupełniać nimi swoją dietę. Jednak… Cudze chwalicie, a swoje… macie pod nosem. Polskie superowoce właśnie teraz są stale dostępne w naszych ogródkach oraz na ryneczkach, bazarkach czy w marketach.

  • Truskawki

Sezon na truskawki jest krótki – dlatego warto się nim nacieszyć. Tegoroczny już właściwie za nami, owocować mogą jeszcze późne odmiany. Dlaczego warto wybierać truskawki? Owoce o intensywnej barwie wyglądają atrakcyjnie, by przyciągnąć naszą uwagę nie bez powodu. Truskawki to bogate źródło witamin: C, A, witamin z grupy B oraz kwasu foliowego: pomagają więc w regeneracji komórek. Są także wypełnione mikroelementami, jak: potas, żelazo, magnez, fosfor, cynk, mangan oraz miedź.

Truskawki wspomagają wchłanianie żelaza również z innych pokarmów, dlatego warto jeść je po posiłkach bogatych w ten pierwiastek. Pomagają też regulować pracę nerek, trawienie – głównie tłuszczów i białek, obniżają poziom złego cholesterolu.

  • Maliny

Niezastąpione w zwalczaniu przeziębienia – bogate źródło antyoksydantów oraz witaminy C. Świetnie działają też w profilaktyce biegunek i niestrawności, oczyszczają organizm z toksyn.

Soczyste i aromatyczne maliny są cenione przez dietetyków i zielarzy, pełne błonnika, witamin: wspomnianej już C, E, kwasu foliowego, wapnia, żelaza, a także kwasu salicylowego. Wspomagają oczyszczanie organizmu oraz – są pyszne. Warto korzystać ze świeżych i mrożonych malin oraz ich przetworów.

  • Jagody

Jagody to prawdziwy skarb – od wieków używane były w medycynie ludowej jako lek na wiele chorób. W czasach przed antybiotykami, jagodami zwalczano wiele zakażeń, tyfus, polio czy nawet gronkowca, a do dziś lekarze zalecają ich jedzenie m.in. w terapii owsików u dzieci.

Ich właściwości pomagają regulować poziom cholesterolu, działają przeciwbakteryjnie oraz chronią przed nowotworami. Bogate w witaminy i minerały: wit. C, A, B, PP, cynk, selen, miedź, mangan oraz mnóstwo dobroczynnego błonnika.

Wskazówka: zbierając jagody w lesie – nie jedzmy ich prosto z krzaka – spożywajmy je dopiero po umyciu w ciepłej wodzie, by uniknąć zakażenia pasożytami.

  • Wiśnie

W ponad 80% składają się z wody… ale to pozostałe 20% czyni z nich prawdziwe SUPEROWOCE – to kopalnia witamin, minerałów i cennych składników odżywczych. Jakich? Wiśnie zawierają duże ilości kwasów owocowych, również pektyny (rodzaj błonnika), mangan, trochę żelaza, wapnia i jodu. Są dobrym źródłem potasu i witaminy C.

Stabilizują pracę serca i układu krążenia, pomagają usuwać zbędne produkty przemiany materii, lekko przeczyszczają przynosząc np. ulgę w zaparciach. Poprawiają apetyt, niezbędne w diecie osób z niedokrwistością (pobudzają organizm do przyjmowania pokarmów!).

  • Jeżyny

Bogate w antyoksydanty oraz błonnik, przyspieszają przemianę materii – to bezcenny składnik naszej diety, dlatego warto sięgać po świeże jeżyny z lasów oraz ogródków.

Hamują rozwój nowotworów, ograniczają wchłanianie tłuszczów, przyspieszają metabolizm. Jako bogate źródło witaminy K, magnezu i wapnia – pomagają dbać o mocne kości. Zawarte w nich fitestrogeny pozwalają w naturalny sposób zwalczać typowe objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego a nawet menopauzy!

Jeśli zbieramy jeżyny w lesie, pamiętajmy, by umyć je przed spożyciem!

  • Winogrona

Zawierają resweratol – to składnik, który wspomaga redukcję masy ciała, co szczególnie istotne w dietach odchudzających. Ponadto – włączanie do diety winogron pomaga nam chronić się przed chorobami cywilizacyjnymi, jak: nadciśnienie tętnicze, choroby serca czy cukrzyca. To bogate źródło wapnia, magnezu i potasu. Ciemne odmiany winogron są wartościowsze od jasnych – znajdziemy w nich więcej dobroczynnych flawonoidów – naturalnych antyoksydantów, które pomagają zwalczać wolne rodniki, odpowiedzialne m.in. za rozwój nowotworów czy choroby serca. Ciemne winogrona są też bogatsze w żelazo.

  • Porzeczki

W polskich ogródkach królują porzeczki czarne i czerwone – pamiętajmy, że zdrowsze są owoce o intensywniejszej barwie – a więc czarne.

To świetne źródło flawonoidów, pektyn, witaminy C – przy czym czarne porzeczki zawierają aż dwa razy więcej tej witaminy niż wersja czerwona. Już pół szklanki owoców pokrywa dzienne nasze zapotrzebowanie na witaminę C.

Czarne porzeczki działają moczopędnie i napotnie – toteż świetnie sprawdzają się w zwalczaniu przeziębienia. Czerwone pomagają zwalczać dolegliwości jelitowe, przeczyszczając i pobudzając apetyt. Wszystkie zaś – ograniczają działanie wolnych rodników. Jakie porzeczki wybierasz dla siebie?

  • Śliwki

To bogactwo pektyn – rodzaju błonnika, kwasów organicznych, flawonoidów: antyoksydantów, które pomagają chronić komórki przed starzeniem się, a także wspomagają profilaktykę miażdżycy i chorób układu krążenia.

To także źródło witamin A, B, C oraz E i wapnia.

Ich właściwości pozwalają dbać o zdrową, jędrną i piękną skórę, a także redukują stres i poprawiają humor. Należy jednak wystrzegać się nadmiaru śliwek, ponieważ mogą silnie przeczyszczać i powodować wzdęcia.

Superowoce nie muszą być egzotyczne

  • Jabłka

Późne lato i wczesna jesień to ich czas. Są uznawane za jedne z najzdrowszych owoców, warto więc korzystać z tych dobrodziejstw naszych sadów. To prawdziwa bomba witaminowo-mineralna: zawiera wit. C, potas, krzem, żelazo, magnez, miedź, cynsk, beta-karoten, oraz moc pektyn. To dzięki tym składnikom, jabłka pozwalają ograniczać rozwój chorób układu krążenia czy nowotworów, a także uszczelniają naczynia krwionośne, wspierając nasz układ odpornościowy.

Dla wydobycia pełnej mocy przeciwutleniaczy, warto jeść je bez obierania: to bezpośrednio pod skórką znajdziemy najwięcej antyoksydantów.