Przejdź do treściPrzejdź do nawigacji

Katrin Zytomierska. Clean eating

Pole wyszukiwania
Darmowa dostawa od 150 zł
Poliole – czy powinny być składnikiem zdrowej diety?
Poliole – czy powinny być składnikiem zdrowej diety?

Poliole – czy powinny być składnikiem zdrowej diety?

Produkty fit, dla diabetyków oraz sportowców – to w ich składach często widzimy obecność POLIOLI. Czym są i jakie mają właściwości? Czy powinny być składnikiem zdrowej diety?

Poliole – czy powinny być składnikiem zdrowej diety?

Poliole to inaczej alkohole polihydroksylowe – ich cechą charakterystyczną jest słodki smak, czym przypominają cukier. Co jednak odróżnia je od cukrów prostych, to niska kaloryczność: od 0,2 do 2,6 kcal. Ponadto – nie wykazują właściwości podnoszenia poziomu cukru we krwi. Są więc idealnym zamiennikiem cukru dla osób borykających się z cukrzycą. Komu jeszcze przysłużą się poliole?

Poliole – inaczej zwane cukrolami – to m.in. takie substancje jak glicerol, glikol, ksylitom, sorbitol, erytrol, inozytol, wolemitol, perseitol. Wykorzystywane są powszechnie w różnych branżach, nie tylko spożywczej, ale też np. kosmetycznej.

W produktach spożywczych stosuje się je ze względu na słodki smak. Dzięki niemu, a w połączeniu z niską kalorycznością, poliole stały się doskonałym zastępnikiem cukru.

Jednym z popularniejszych spożywczych cukroli jest ksylitol – dostępny często w sklepach ze zdrową żywnością czy zielarskich pod nazwą „cukier brzozowy”. Nazwa nie jest przypadkowa – pozyskuje się go właśnie z brzozy – jest całkowicie naturalną substancją. Ksylitol zastępuje cukier w cukierkach czy ciastkach, a w Clean Eating znajdziecie go np. w dżemach.

Erytrol lub erytrytol – naturalnie występuje w niektórych owocach, porostach oraz czerwonym winie. Co ciekawe – w przeciwieństwie do cukrów prostych NIE POWODUJE próchnicy, wręcz przeciwnie: istnieją teorie, że może hamować rozwój bakterii próchnicotwórczych. Dzięki temu znajduje zastosowanie np. w pastach do zębów. W Clean Eating erytrol znajdziecie w czekoladach czy musli.

Kolejnym poliolem, który stosuje się dość powszechnie jest sorbitol. Naturalnie występuje w owocach – jabłkach, gruszkach czy brzoskwiniach, a także w suszonych owocach. W produktach spożywczych wykorzystuje się go, by utrzymywał naturalną wilgoć.

Od kilku lat poliole stają się coraz popularniejszym składnikiem diety. Dzieje się tak dlatego, że z powodzeniem zastępują cukry proste, nie wywierając przy tym tak zgubnego wpływu na organizm. Jednak – czy to oznacza, że nie mają ciemnych stron? Spożywane w nadmiarze mogą przyczynić się do kłopotów trawiennych, mają efekt przeczyszczający. Dzieje się tak dlatego, że poliole nie są przez nasz organizm trawione – wydalamy je w niezmienionej formie. Ich nadmiar może więc negatywnie wpływać na pracę jelit, dlatego osoby z zespołem jelita drażliwego lub poważnymi schorzeniami, jak choroba Leśniewskiego-Crohna, powinny szczególnie uważać na poliole.